Close

Efektywna praca zdalna, czyli jak zorganizować home office?

Każdego charakteryzują nieco inne potrzeby i upodobania, ale zwykle też mamy wspólny mianownik: większość z nas musi pracować, aby zarobić na swoje utrzymanie. I także większość tej większości dojeżdża do konkretnego miejsca zatrudnienia – biura czy zakładu. Ale nie wszyscy. Część osób bowiem wykonuje swoje zadania w trybie home office (o czym decyduje ich wybór lub charakter firmy i podejmowanych przez nią działań). Bez wątpienia praca zdalna daje różne możliwości. Dla jednych brzmi jak marzenie, dla drugich oznacza miłą odskocznię od czasu do czasu, jednak warto powiedzieć, że coraz częściej – to po prostu codzienność. Jak się w niej odnaleźć, jeśli właśnie tak ma wyglądać nasza praca? Jak zbudować komfort i efektywność trybu home office?

Home office – wykorzystaj potencjał, jaki daje praca zdalna

Codzienne wykonywanie obowiązków służbowych w samotności może być dość trudne. Co to oznacza? Na przykład brak feed backu, na który zawsze możemy liczyć, pracując w zespole – tu znajdziesz interesujące treści na ten temat. Wymaga też samodyscypliny, bo we własnym mieszkaniu możemy ulegać wielu rozpraszającym sytuacjom. Niektóre osoby bardzo cenią sobie spokój, niezależność i wygodę, dlatego praca zdalna świetnie koresponduje z ich osobowością, co przekłada się również na efektywność działania. Jeśli należysz do osób, które wykonują swoje obowiązki zawodowe w warunkach domowych, pewnie nieraz zastanawiasz się, jak udoskonalić cały ten proces. Skoro oszczędzamy czas na dojazdach i nie rozpraszają nas rozmowy ze współpracownikami, teoretycznie wszystkie zadania powinniśmy realizować szybciej. 5-6 godzin pracy wydaje się więc sytuacją optymalną, tak podpowiadałaby prosta kalkulacja. Jednak w praktyce wygląda to zgoła inaczej. Bywa, że od rana do wieczora mamy co robić, a pracę niejednokrotnie przerywają domowe obowiązki. Co zrobić, aby skutecznie uporządkować taki dzień, nadać mu ramy i rytm, które zaowocują efektywnością działania?

Jak zorganizować się, aby osiągać dobre wyniki i oszczędzać czas?

Niektórzy uważają, że najlepiej zaczynać pracę o tej samej godzinie i kończyć ją tak, jak w stacjonarnym biurze. To dobry plan, ale wiele tu zależy od czyjejś indywidualnej sytuacji. Inni twierdzą, że najlepsze efekty przynosi realizowanie zadań według ich priorytetowości i stopnia trudności. Większymi wyzwaniami warto więc zajmować się do południa, kiedy mamy największe pokłady kreatywności i energii. To pozwoli nam działać efektywnie i bez większych frustracji.

Praca we własnym domu może być wygodna, daje wiele możliwości, a jej największą zaletą jest elastyczny czas pracy. Nie należy jednak nadużywać tych atutów. Najlepiej narzucić sobie optymalne tempo i starać się go „nie naginać”. Nie warto marnować czasu pracy na portale społecznościowe i materiały video niezwiązane z pracą. Tak jak zazwyczaj, przyjdzie na to moment po godzinach, kiedy powinniśmy być skupieni na zadaniach służbowych. Z drugiej strony, częste przerwy są jak najbardziej potrzebne i wyjdą na dobre naszemu kręgosłupowi. Dzięki nim też nie ulegniemy znużeniu i zachowamy świeży umysł. Przerwa na spacer czy kawę to bardzo dobre wykorzystanie czasu, które – wbrew pozorom – nie powinno oznaczać jego marnotrawstwa, tylko właśnie troskę o dalszą efektywność.

Duże znaczenie ma również ergonomiczne miejsce pracy, czyli takie, które będzie sprzyjało koncentracji i wykonywaniu potrzebnych zadań. Biurko ustawione przy oknie i wygodne krzesło to priorytet – w internecie można zresztą znaleźć liczne, warte przeczytania materiały odnośnie kreatywnej, wygodnej aranżacji swojego domowego mini-biura. Spore wyzwanie mają przed sobą rodzice, którzy zawsze w tle słyszą swoje dzieci. Jeśli uda nam się zorganizować opiekę dla maluchów choćby na 2 godziny, przekonamy się, jak wiele pracy możemy wykonać w ciągu tego czasu. Wtedy zwłaszcza starajmy się maksymalizować wysiłki, wykorzystywać to udogodnienie. Innym rozwiązaniem jest praca wieczorami, tym bardziej, jeśli ktoś czuję się raczej nocnym markiem. Kiedy o późniejszych godzinach w domu jest już spokojnie i cicho, dla niektórych nie jest to czas odpoczynku, ale właśnie zadań służbowych. Zachowując we wszystkim umiar (np. pamiętając również o regenerującym odpoczynku i higienie snu!), pracuj tak, aby czuć równowagę między życiem prywatnymi, a zawodowym. Staraj się podążać za opisanymi radami, by cieszyć się efektami swojego działania.

Dodaj komentarz

Leave a comment
scroll to top