Kategoria podstawowych czynności, które niewątpliwie powinien opanować każdy cyklista uwzględnia działanie, takie jak wymiana opony w rowerze. Choć na pozór nie jest ono zbyt skomplikowane, użytkownikom o mniejszym doświadczeniu może nastręczyć niemałych trudności. Innymi, ważnymi pracami są też: ustawienia hamulców, regulacje wysokości siodełka i kierownicy oraz odpowiednia konserwacja mechanizmów. Oczywiście nie każdy właściciel roweru musi mieć takie umiejętności. Jednak wtedy dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy, powinien często odwiedzać serwis. Oznacza to dodatkowe wydatki, których przeważnie można uniknąć. Czasem wystarczy znać zasady, którymi trzeba kierować się przy wymianie opony w rowerze.
Wymiana opony w rowerze krok po kroku
Przedstawiony proces, choć teoretycznie prosty, wymaga stosowania się do konkretnych zaleceń serwisowych. Wymiana opony w rowerze to następujące po sobie kolejno:
- odpięcie hamulca i zrzucenie łańcucha na najmniejszą zębatkę,
- odwrócenie jednośladu do góry nogami,
- odkręcenie metalowego zacisku,
- delikatne podgięcie przekładni przerzutek oraz wysunięcie koła,
- zrzucenie łańcucha z kasety,
- włożenie łyżek między obręcz a oponę,
- przeciągnięcie do momentu, gdy część opony wyjdzie z jednej strony,
- wyciągnięcie łyżek i odkręcenie nakrętki na wentylu,
- pozbycie się starej dętki oraz opony,
- włożenie nowych części, zgodnie z kierunkiem jazdy,
- ponowne osadzenie wentyla w obręczy i podpompowanie,
- montaż dętki w oponie,
- wciśnięcie opony od wentyla do wnętrza obręczy.
Ostatnie z zadań nie powinno sprawić przesadnych trudności, ale w razie potrzeby można także wykorzystać łyżkę. Finalne dokończenie zmiany to już czynności przygotowawcze do jazdy, czyli rozmieszczenie nakrętek oraz dopompowanie dla prawidłowego ciśnienia. Choć liczba wszystkich kroków może robić wrażenie, to wymiana opony w rowerze jest raczej intuicyjna. Ciekawy artykuł na ten temat można przeczyć na blogu pieknyrower.pl.
Kiedy zdecydować się na wymianę opon w rowerze?
Istnieją konkretne okoliczności, w których zmiana ogumienia rowerowego jest naprawdę zalecana. Pierwszym niepokojącym symptomem będzie zwiększona podatność na przebicia. Jeśli więc podczas jazdy doszło do pojedynczego zdarzenia, nie musi ono o niczym świadczyć. W przypadku, gdy objaw jest zauważony po raz kolejny, będzie to argument za wymianą opon w rowerze. Następny, widoczny efekt zużycia to oczywiście minimalny bieżnik w modelach górskich. Tutaj cyklista nie powinien przeoczyć tak wyraźnego sygnału. Co zrobić w przypadku cienkich wersji szosowych? Warto od czasu do czasu przejechać dłonią po zewnętrznych ściankach takiej opony. Gdy rowerzysta wyczuje pod palcami wiotkość albo utratę sprężystości gumy to znak wskazujący na konieczność zmiany. Kolejnym zauważalnym rezultatem zużycia mogą być różnice kolorów na powierzchni koła. Trzeba przyjrzeć się mu od przodu i wychwycić ewentualne blaknięcia lub przetarcia. Najważniejsze, by nie bagatelizować pierwszych sygnałów, ponieważ może to doprowadzić do przykrej sytuacji na trasie. Wymianę opony w rowerze lepiej przeprowadzić o czasie.